Monday, August 19, 2013

10 TIPS CEPAT NAIK PANGKAT


  1. Tingkatkan kemahiran diri - Kuasai pekerjaan anda sambil terus memperluaskan wawasan dan meningkatkan kemahiran diri. Jangan lepaskan peluang sekiranya anda ditawarkan mengikuti mana-mana latihan atau seminar dalam usaha meningkatkan kerjaya. Sentiasa mengambil tahu segala hal yang berkaitan dengan posisi baru yang disasarkan sehingga anda tahu kemahiran yang mesti ditingkatkan demi mendapat jawatan tersebut.

  2. Jaga hubungan dengan pihak atasan - Pihak atasan merupakan orang yang berkuasa menentukan sama ada seseorang kakitangan itu layak atau tidak untuk menerima kenaikan pangkat. Sebagai kakitangan bawahan, anda perlu tahu cara untuk menjaga hubungan baik dengan pihak atasan. Bukan tujuan membodek tetapi tunjukkan bahawa anda mampu melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan baik. Selain itu, anda juga perlu mengetahui apa yang diperlukan oleh organisasi anda.

  3. Pelihara rangkaian anda - Bina rangkaian melalui jalinan hubungan dengan rakan-rakan dan jabatan lain. Juga jaga hubungan dengan klien-klien yang pernah atau masih bekerjasama dengan syarikat tempat anda bekerja. Misalnya anda boleh mengatur janji temu makan tengahari dan sebagainya.

  4. Harga diri anda - Buatlah portfolio mengenai pencapaian anda selama bertugas di sesebuah syarikat. Susun dalam fail yang rapi agar mudah mencarinya. Cara ini akan memudahkan anda mengetahui sejauh mana sumbangan anda kepada syarikat yang diwakili sekaligus mengukur kemahiran yang dimiliki.

  5. Berikan energi positif - Jika ingin dipercayai oleh pihak atasan, maka anda haruslah memberi penampilan dan kebolehan yang diyakini kepada orang-orang sekitar. Sekiranya ingin dijadikan contoh dikalangan teman sepejabat, anda mestilah mampu membuat orang lain percaya dengan pekerjaan anda. Jika ingin menjadi contoh, anda harus boleh membuat orang lain percaya diri dengan pekerjaan mereka dan tidak pernah mengeluh terhadap pekerjaan anda sendiri.

  6. Perlihatkan kemampuan anda - Salah satu jalan agar pihak atasan melihat potensi dalam diri anda iaitu menonjolkan personaliti yang aktif dan kebolehan tersendiri. Caranya antara lain dengan menyelesaikan projek-projek yang ditugaskan kepada anda dengan baik, melontarkan idea-idea untuk meningkatkan keuntungan syarikat atau sebagainya lagi.

  7. Menjadi peribadi yang 'sesuai' - Tunjukkan sikap kerja anda semaksimum mungkin agar sesuai dengan posisi anda. Misalnya, jika anda bertugas dalam bahagian pemasaran dan menyasarkan untuk menjadi pengurus pemasaran, maka belajarlah untuk bersikap seperti seorang pengurus.

  8. Ciptakan peluang - Tidak semua orang memiliki peluang untuk diberi tanggungjawab dalam sesebuah projek. Sekiranya anda tidak memiliki kesempatan itu, maka ciptakanlah peluang tersebut. Misalnya, jika anda terfikir satu idea yang dapat memberikan sumbangan penting kepada syarikat, buatlah proposal dan persembahkan di hadapan pihak atasan anda.

  9. Kesabaran dan kesetiaan - Salah satu faktor yang mempengaruhi seseorang untuk dipromosikan adalah kesetiaan mereka kepada syarikat. Mungkin jika orang-orang di atas anda bersara, maka secara perlahan-lahan akhirnya anda akan mendapat posisi yang disasarkan. Oleh itu tetaplah bersabar sambil terus membuktikan kemampuan.

  10. Memahami situasi dan keadaan - Lihatlah situasi di pejabat anda. Jika syarikat sedang menghadapi situasi yang meruncing, maka kesempatan untuk kenaikan pangkat menjadi semakin sukar. Anda perlu bersikap realistik menghadapinya. Kalau anda ingin perubahan, jalan terakhir iaitu cuba memohon pekerjaan di syarikat yang menawarkan kekosongan jawatan bersesuaian dengan kemahiran dan pengalaman anda.
Sememangnya semua yang bergelar pekerja mempunyai keinginan untuk dinaikkan pangkat ke jawatan yang lebih tinggi. Selain memperoleh faedah yang lebih baik berbanding dahulu, tanggungjawab yang perlu dipikul juga adalah lebih berat.
Maka, sebelum anda fikir layak menggalas jawatan lebih tinggi, sebaiknya anda perbaiki diri menjadi lebih baik berbanding dahulu demi kebaikan kerjaya anda sendiri serta syarikat yang diwakili.

No comments:

Post a Comment